Contextual advertising leidt tot een succesvollere campagne
Het wordt steeds belangrijker om uw marketingboodschap goed in te zetten en uw budget optimaal te gebruiken. Een advertentie online tonen aan iedereen die een website bezoekt is niet meer van deze tijd. Met contextual advertising ook wel contextual targeting genoemd, speelt u hierop in en boekt u nog betere resultaten met uw marketingcampagnes. Maar wat is contextual advertising en wat zijn de voordelen hiervan?
Wat is contextual advertising?
In Jip-en-Janneketaal uitgelegd is contextual advertising een manier van adverteren waarbij de inhoud van een pagina leidend is. Oftewel een advertentie wordt niet meer getoond op basis van wie het eerst komt, wie het eerst maalt of op basis van bestaande persoonsgegevens. Contextual advertising zorgt ervoor dat een advertentie alleen getoond wordt als het aansluit bij de informatie die op de pagina gedeeld wordt.
Grootste voordeel van contextual advertising?
Er zijn veel voordelen te noemen, maar de belangrijkste is toch wel de effectiviteit van uw campagne. Uw doorklikratio’s (CTR’s) zullen aanzienlijk gaan stijgen, omdat er minder waste is in de doelgroep die uw boodschap krijgt te zien. Immers, de personen die uw marketingboodschap voorbij zien komen, zijn al gerelateerde informatie aan het bekijken. Ster reclame heeft hierover een prachtige casus uitgewerkt. De reisorganisatie ‘Eliza was here’ heeft als één van de eerste bedrijven gebruik gemaakt van contextual advertising bij Ster. Het resultaat was niet mals: “De doorklikratio van context targeting is 70% hoger uitgekomen dan die van doelgroep-targeting.”
Contextual advertising speelt in op AVG
Naast dat het effectiever is, speelt deze manier van advertising ook in op de nieuwe AVG-wet. Door gebruik te maken van deze manier van adverteren, kijken we niet meer naar persoonsgegevens. Bezoekers hoeven niet meer in te loggen op een website met een account. Er wordt nu gekeken naar de content op een pagina en naar de context van uw marketingboodschap. Als dit een match is, dan wordt het naast elkaar getoond. Dit alles heeft een beter resultaat tot gevolg.
Uw marketingboodschap wordt interactiever
Door gebruik te maken van contextual targeting wordt er niet meer website-breed een marketingboodschap getoond. Dit gebeurt op paginaniveau en dan vaak op basis van onderwerp. Door hier gebruik van te maken, levert u niet meer één marketingboodschap aan. U gaat meer materiaal ontwikkelen en uw marketingboodschap aanpassen aan de context waarin hij wordt getoond. Hierdoor blijft uw merk relevanter voor uw doelgroep en worden ze niet overspoeld met steeds dezelfde boodschap.
Marketingboodschap effectiever inzetten
Het voorbeeld van Ster reclame en dergelijke casussen hebben ons als Prosu ook geïnspireerd. Voor uw beeldvorming, Ster reclame heeft ervoor gekozen 22 interessekanalen op te bouwen om hiermee specifiek te targetten. Op die manier is een uitzending van een talkshow als Op1 niet enkel meer een talkshow. Een aflevering kan de ene keer vallen in het contextkanaal Kunst en Cultuur en de andere keer in Politiek en Beleid. Hier worden marketingboodschappen dan ook op aangepast.
Contextual advertising op agrarische nieuwssites
Bovenstaande werkwijze gaan wij toepassen op al onze agrarische nieuwssites. Onderstaande sectorspecifieke nieuwssites krijgen deze zomer een opfrisbeurt. Dit is niet alleen qua uitstraling, maar ook qua inhoud. Al onze nieuwssites beschikken na de zomer van 2020 over talloze themapagina’s. Om u een beeld te geven hebben wij hieronder achter de websites ook wat voorbeelden vermeld van thema’s die wij gaan gebruiken.
- Melkveebedrijf (Ketose, luchtwegproblemen, grasland, melkmachines, inkuilen, etc)
- Varkensbedrijf (Opfokzeugen, big vitaliteit, trilbiggen, PRRS, drinksystemen, etc)
- Pluimveebedrijf (Vleeskuikens, mycoplasma, mestbeleid, stalklimaat, etc)
- Akkerbouwbedrijf (Neonicotinoïden, rooimachine, irrigatie, veldspuit, etc)
- De Loonwerker (Hakselaar, ploegen, inkuilen, zelfrijders, New Holland, etc)
- TERRA (Vrachtwagens, compacte graafmachines, wegenbouw, Kubota, knikladers, etc)
- CleanTotaal (Artikel 38, stoomreiniging, microvezel, vloeronderhoud, etc)
Deze thema’s zijn direct de interessekanalen zoals partijen als Ster reclame ze ook inzetten. Dit betekent dat u straks niet meer een advertentiepositie hoeft af te nemen voor de hele site. U kunt dan bij ons een advertentiepositie reserveren op basis van de context. Oftewel u kunt contextual advertising bij ons inzetten.
Voorbeeld van contextual advertising op melkveebedrijf.nl
Stel, u heeft een boodschap met betrekking tot diergezondheid. Dan kunt u op onze sectorspecifieke websites een advertentiepositie reserveren op het onderwerp diergezondheid. Echter is dit nog wat te algemeen, u kunt nog veel verder gaan! U heeft producten of diensten voor klauwverzorging en voor uiergezondheid. Dan kunt u straks op melkveebedrijf.nl een advertentiepositie reserveren bij de thema’s mastitis, e.coli en mortellaro. Op deze manier wordt uw boodschap veel effectiever!
Marketing blijft uiteindelijk een spel om op het juiste moment, onder de juiste doelgroep, de juiste boodschap te verspreiden. Met contextual advertising op onze agrarische nieuwssites lukt u dat beter dan ooit tevoren!
Wilt u sparren over bovenstaande mogelijkheden of bent u benieuwd naar al onze themapagina’s? Vul onderstaand formulier in of neem contact op met één van onze collega’s!