Hoe kan segmentatie helpen bij het bereiken van de doelgroep?
Net zoals dat niet iedereen dezelfde interesses heeft en in een bepaalde sector actief is, is niet iedereen is op dezelfde manier te bereiken. Het is daarom slim om de doelgroep te segmenteren en via de juiste weg te benaderen om een zo groot mogelijke groep potentiële klanten te kunnen bereiken.
Spreek je doelgroep aan met goede segmentatie
Segmenteren is het op basis van bepaalde criteria indelen van de markt in groepen klanten die min of meer dezelfde behoefte hebben en hetzelfde koopgedrag vertonen.
Een goede segmentatie begint bij goede data. Hiervoor kun je de online tellingtool van Prosu Databased Marketing inzetten. Met deze tellingtool kun je eenvoudig de doelgroep selecteren. Deze segmentatie kun je bijvoorbeeld doen op een bepaald gebied, maar het is zelfs mogelijk om te segmenteren op het gebruik van bepaald merk trekker of een melkinstallatie.
Het selecteren van een doelgroep is belangrijk, maar deze moet ook bereikt worden. Dit kan via een of meerdere kanalen, zowel offline als online. De verschillende kanalen vragen ook om een unieke aanpak. Hoe je dit kunt doen, lees je in dit artikel met de 5 tips over hoe je productmarketing effectief kunt inzetten.
Naast dat verschillende kanalen ingezet kunnen worden om de doelgroep te bereiken is het ook belangrijk om in het achterhoofd te houden welk segment van deze doelgroep je wilt bereiken. Wil je bijvoorbeeld de jonge generatie melkveehouders bereiken of de oudere generatie? De jonge generatie is veel actief op sociale media, hier kan een bedrijf op inspelen door gebruik te maken van Facebook advertenties. Heb je een korte en bondige boodschap die je over wilt brengen dan lenen sociale media en banners op de website daar uitstekend voor. Heb jij een langere boodschap en gaat het jou meer om je verhaal te kunnen doen, dan kan een van de vakbladen of nieuwsbrieven een beter middel zijn. De lezers nemen daar meer de tijd voor waardoor je een uitgebreidere boodschap kunt vertellen.
Tweederde van de adverteerders uit het onderzoek van WARC vertelde van plan te zijn meer te investeren in targeting op communities op basis van interesses. Dat vereist waarschijnlijk meer platformonafhankelijke mediastrategieën, stelt WARC. Dit betekent dat er niet enkel een bepaald kanaal ingezet moet worden om hen te bereiken, maar dat zij op meerdere kanalen aanwezig zijn en dat het daarom belangrijk is om inzichtelijk te hebben welke kanalen dat zijn.
Volgens onderzoek van WARC gebruikt ongeveer driekwart van de respondenten nog steeds demografische segmentatie om doelgroepen te targeten, terwijl je dit beter kan combineren met een segmentatie op basis van interesses. Zo heeft Krone vorig jaar met hun campagne over de Krone Swadro TC 1250 meer dan 800 kliks gerealiseerd door Facebook Pixel effectief in te zetten.
Maak je content relevant
Als je de juiste doelgroep hebt geselecteerd dan draait het vervolgens om relevantie. Zo ook bij het versturen van een mailing en het plaatsen van content tonen via een specifiek kanaal. Door content te personaliseren zorg je ervoor dat de content die je toont aansluit bij de interesses en behoefte van de ontvanger.
Relevantie in content is van cruciaal belang voor het succes van uw marketinginspanningen. De doelgroep moet zich aangesproken voelen, geïnteresseerd raken en aangezet worden tot actie. Door het creëren van relevante content, kunt u de betrokkenheid van uw publiek vergroten. Dit doe je bijvoorbeeld door in te spelen op trends, zodat de content actueel is en meer aandacht krijgt. Daarnaast kan je interactieve content maken zoals polls, spelletjes of het uitzetten van een prijsvraag met winactie. Dit zal leiden tot meer reacties en deelacties, en dus een hoger bereik.
Benieuwd welke mogelijkheden Prosu biedt om de doelgroep te bereiken door middel van goede segmentatie en relevante content? Onze media-adviseurs staan voor je klaar!
Bereik het met Prosu Media Producties