E-mailmarketing nog altijd relevant, bewijzen klikratio’s
Sinds de opkomst en de impact van social media en de vele succesverhalen lijkt het soms alsof e-mailmarketing er niet meer toe doet. Maar niets is minder waar, blijkt uit een analyse van de statistieken van de mailings van o.a. Melkveebedrijf.nl.
E-mailmarketing biedt vele voordelen. Zo stel je zelf je doelgroep eenvoudig samen, bepaal je het tijdstip waarop de ontvanger de boodschap ontvangt en het is een persoonlijke manier van communiceren. Wat misschien nog wel het belangrijkste is, is dat alle resultaten uitstekend meetbaar zijn. Als e-mailmarketeer heb je altijd inzicht in de effectiviteit van de mailingcampagne en je hebt inzicht in welke personen je wel en niet bereikt hebt. Mede daarom is e-mailmarketing tijdens de gehele customer journey een niet te vergeten marketingtool.
Basis voor e-mailmarketing: doelgroepselectie
Om een succesvolle campagne te starten is het belangrijk om de juiste doelgroep te kiezen. Deze doelgroepselectie, beter bekend als segmentatie, maakt het mogelijk om verschillende boodschappen naar verschillende doelgroepen te sturen voor een optimaal resultaat. Op het moment dat je weet dat er een groep prospects is die een verhoogde interesse heeft in een bepaalde productgroep, dan kun je hen verleiden tot de aankoop van een product middels een specifieke mailing.
Doordat je mailing direct in de mailbox ‘ploft’ en je inzicht hebt in de resultaten, kun je verder segmenteren en zodoende de conversie verhogen. Een voorwaarde is wel om hier campagnematig mee om te gaan en niet zomaar een ‘losse mailing’ te versturen. Alles wat je aan de voorkant kunt winnen, hoef je achteraf niet meer te doen.
Door vooraf de doelgroep te bepalen en hier de boodschap op af te stemmen blijf je relevant. Dat blijkt uit de data van Melkveebedrijf.nl. Deze mailing wordt wekelijks naar zo’n 40.000 e-mailadressen gestuurd. De openingsratio is de laatste tien jaar nagenoeg ongewijzigd, maar wat wel opvalt is dat de klikratio’s alleen maar zijn toegenomen. Dit is bereikt door een verbeterde match tussen content en ontvanger. De combinatie van het aanbieden van relevante content op het juiste moment bij de juiste doelgroep, resulteert in een hoger succesratio.
Externe mailings lucratief
Een basisvoorwaarde voor een succesvolle campagne is een goede database en inzicht in de verschillende doelgroepen die je kunt segmenteren. Om dit te realiseren is het aan te bevelen om ‘mee te liften’ op het bereik en de accuraatheid van een complete database. Denk hierbij aan de mailings die Prosu Media Producties verstuurt. Met twee mailings per week via het platform Melkveebedrijf.nl, hebben wij volledig inzicht in de doelgroep, de benchmarks binnen de sector en kunnen we op voorhand goed inschatten wat het resultaat van jouw uiting zal zijn.
Meer weten over e-mailmarketing?
Over e-mailmarketing is nog veel meer te vertellen. De experts van Prosu Media Producties helpen je graag bij het segmenteren van de doelgroep, het bepalen van de juiste content of het neerzetten van de strategie. Neem gerust contact op. De koffie staat klaar.