Facebook advertising - Prosu Media Producties

800 kliks voor Krone door redactioneel artikel en gerichte Facebook targeting

Als het aan de onderzoekers van de North Carolina State University ligt dan bereik je jouw doelgroep niet altijd met Facebook targeting. Zo blijkt uit experimenteel onderzoek naar het effect van Facebook activiteit op interesses dat 30 procent van de targeting op Facebook niet nauwkeurig is. Opgebouwde interesses van de mensen waren niet relevant of niet accuraat. Dit brengt de vraag met zich mee of jij Facebook targeting op basis van interesses nog wel moet inzetten als marketinginstrument. Of kun je toch beter gebruik maken van targeting met Facebook Pixel? 

Het onderzoek naar de effectiviteit van Facebook targeting

Social media kanalen zoals Facebook zijn populair om een boodschap over te brengen bij de doelgroep. De advertenties op Facebook worden gekoppeld aan mensen op basis van interesseprofielen die zijn opgebouwd naar aanleiding van de handelingen die zij verrichten. Als je bijvoorbeeld meerdere trekker fabrikanten volgt dan zul jij eerder advertenties zien voor producten of diensten die hierbij aansluiten. Dit is een vrij simpel voorbeeld van hoe interesses opgebouwd worden binnen Facebook. Uitkomsten van het onderzoek laten zien dat het niet altijd even makkelijk zoals het voorbeeld wat hierboven omschreven is:

  • Een pagina like zorgt altijd voor een interesse.
  • Een like op een post zonder dat je een pagina volgt, zorgt niet altijd voor een interesse.
  • Een positieve opmerking op een post achterlaten zonder de pagina of post te liken zorgt voor interesse.
  • Simpelweg scrollen door posts van een pagina resulteert ook in een interesse.
  • Boze reacties kunnen zorgen voor een interesse.
  • Een negatieve opmerking zorgt voor een interesse.
  • Vrienden zijn met iemand die actief op posts reageert zorgt niet voor aanpassing in jouw interesses.

Opmerkingen zijn door de gebruiker vrij in te vullen. Reacties liggen in het verlengde van de like (geweldig, grappig, verbluft, verdrietig, boos).

Op basis van bovenstaande punten zou je je al kunnen afvragen of jouw interesses wel altijd goed opgebouwd worden door Facebook. Het onderzoek beschrijft dat 30 procent van de Facebook targeting niet relevant is. Dit heeft natuurlijk invloed op de Facebook targeting die jij kunt inzetten voor jouw producten of diensten. Als je hierbij van het positieve uitgaat, dan zou de targeting op Facebook nog steeds voor 70 procent relevant zijn.

Facebook pixel een betere keus?

Wij zijn ervan overtuigd dat Facebook targeting op basis van interesses een goede manier blijft om jouw producten of diensten onder de aandacht te brengen. Prosu Media Producties werkt, naast Facebook targeting op basis van interesses, ook met Facebook pixel. Dit is een stukje code dat op onze websites is geplaatst. Hiermee kunnen wij onze Facebook advertenties tonen aan mensen die op onze website artikelen hebben gelezen. Het voordeel hiervan is dat de mensen die artikelen lezen op onze websites, aansluiten bij jouw doelgroep. Bij onze websitebezoekers weet je zeker dat ze geïnteresseerd zijn, dit maakt dat de advertenties op basis van Facebook pixel relevanter en accurater zijn voor de doelgroep. Je bereikt met deze advertentievorm mensen die sneller geneigd zijn om een conversie te maken. Dit maakt Facebook Pixel een goede aanvulling op de targeting van interesses.

Praktijkvoorbeeld Facebook advertising de Loonwerker

Een mooi voorbeeld van een bedrijf die Facebook targeting juist heeft ingezet volgens Prosu Media Producties is Krone. Via een Facebookcampagne brachten zij een klantverhaal over de Krone Swadro TC 1250 onder de aandacht bij loonwerkers.

Prosu Media Producties Facebook advertising voorbeeld Krone
Krone heeft bij deze campagne gebruik gemaakt van Facebook pixel. Hiermee bereikten ze de loonwerkers die onze website hebben bezocht. Deze campagne heeft goed gewerkt omdat de advertentie is ingericht als een klantverhaal. Onze lezers van het vakblad en artikelen op de website lezen graag verhalen uit de praktijk en zijn benieuwd hoe andere mede-agrariërs hun bedrijf runnen. Op deze manier sluit het sneller aan bij de leesbehoefte van de loonwerkers. Hierdoor heeft de advertentie goed gescoord met meer dan 70.000 weergaven, bijna 800 kliks en 27 reacties.

Doordat de Loonwerker een redactioneel artikel heeft gemaakt op basis van klantervaringen en technische knowhow van de fabriek sluit dit artikel aan op de interesses van de lezer. Hierdoor zijn de resultaten goed en stuurt Krone niet alleen op branding maar ook op technische feiten en ervaringen zodat de klant gestimuleerd wordt om te investeren in Krone techniek.” Marc Berghuis Krone Verkoop Nederland 

 

De belangrijkste les die we uit dit onderzoek kunnen opmaken, is dat het belangrijk is om kritisch te blijven op de Facebookcampagnes en de ingestelde targeting opties. Benieuwd hoe we jou kunnen helpen om jouw producten of diensten onder de aandacht te brengen met Facebook targeting op basis van interesses en Pixel? Neem contact op met één van onze media-adviseurs.