Googles third-party cookies verdwijnen: wat betekent dat? 

Googles third-party cookies verdwijnen: wat betekent dat? 

Het lag in de lijn der verwachting, maar met het verdwijnen van de third-party cookies van Google zal er een hoop gaan veranderen. Wat het besluit van Google in grote lijnen voor jou als marketeer betekent en waarom contextual advertising daarom steeds belangrijker wordt, lees je hier. 

Wat zijn third-party cookies?

First things first: cookies zijn kleine bestanden die door een website op jouw device worden opgeslagen. Zulke bestanden bevat bijvoorbeeld inloggegevens, je bezoekhistorie en de conversie. Third-party cookies zijn bestanden die worden verzameld door bijvoorbeeld Google, Amazon en Facebook. Deze worden gebruikt voor de profielopbouw van internetgebruikers. Deze persoonsgegevens kun je gebruiken om jouw doelgroep te  voorzien van gepersonaliseerde advertenties. Ook zijn er nog first-party cookies. Hiermee kun je zelf data verzamelen als een gebruiker akkoord gaat met de voorwaarden op jouw website.

De gevolgen van het verdwijnen van third-party cookies

Met het verdwijnen van de third-party cookies, wordt het lastiger om de juiste doelgroep jouw advertentie te tonen. Ook is het moeilijker om retargeting campagnes via Google in te stellen. In de browser Safari en Firefox zijn third party cookies al niet meer toegelaten. Onder melkveehouders is dit al gauw 34% van de websitebezoekers op Melkveebedrijf.nl. Wat betekent dit? Campagnes moeten opnieuw worden ingericht en het wordt belangrijker om de juiste partnersites te zoeken om op te adverteren. Dat komt doordat het attributiemodel, dat model berekent in hoeverre kanalen bijdragen aan conversie. Dit kan, door het verdwijnen van de cookies, straks niet goed meer worden ingevuld door Google.

Wat te doen?

Het wordt voor marketeers belangrijk om de eigen data nog beter te gaan benutten, want first-party cookies blijven gewoon bestaan. Zorg er dus voor dat je, naast het verzamelen van opt-ins ook interesses, gedrag en bijvoorbeeld geolocatie opslaat om klantprofielen samen te stellen. Met voldoende data per klantprofiel verhoog je de kans op conversie doordat je beter kunt targeten. Zo blijf je relevante content bieden aan de specifieke subdoelgroepen. 

Wist u dat wij u kunnen helpen bij het verzamelen van gegevens van uw doelgroep? Eline Broekhuis-Kortes vertelt u er graag meer over!

Contextual advertising

Hoe je dit ook kunt bereiken, is door gebruik te maken van contextual advertising. Kortgezegd is dit het matchen van de advertising bij de content op een website. Bijvoorbeeld een advertentie van ventilatoren in een melkveestal bij een artikel over hittestress op www.melkveebedrijf.nl Consumenten vinden dit ook belangrijk, zo blijkt uit een artikel van Emerce waar een recent onderzoek wordt aangehaald. Daaruit blijkt dat 81% van de consumenten het belangrijk vindt dat advertenties worden getoond naast kwaliteitscontent. Tenslotte zegt 64% van de ondervraagden dat ze eerder met een advertentie interacteren als deze op kwaliteitscontent staat. 

Dat wil zeggen dat het verwijderen van third-party cookies invloed heeft op de strategie van de marketeer, maar dat het resultaat er niet onder hoeft te lijden. Als je er maar voor kiest om de juiste content op de juiste site aan te bieden bij de juiste doelgroep. Het is een krachtig alternatief voor de huidig veel gekozen methodiek en daarom des te meer aan te bevelen. 

Meer weten over het verdwijnen van third-party cookies en de mogelijkheden van contextual advertising op onze websites? Neem contact op met Eline Broekhuis-Kortes: eline.broekhuis@prosu.nl