Het effect van pushmeldingen
Een klein berichtje met een grote impact, de pushmelding. Over het algemeen heeft een pushmelding een hoge klikratio. Op onze websites is de gemiddelde CTR van een pushmelding 5,25%. Maar hoe komt dat en waar moet je op letten als je ook gebruik wil maken van pushmeldingen?
In dit artikel gaan we dieper in op wat pushmeldingen zijn, hoe ze werken en hoe ze effectief kunnen worden gebruikt om de betrokkenheid van gebruikers te vergroten en de doelstellingen te behalen.
Wat is een pushmelding?
Een pushmelding is een bericht dat vanuit een server of applicatie naar een gebruikersinterface wordt verzonden. De meest bekende toepassing is het gebruik op de mobiele telefoon, maar ook andere apparaten en systemen zoals desktop zijn mogelijk.
Ze verschijnen meestal als kleine banners, pop-ups of badges op het scherm van een apparaat, ongeacht of de app actief is. Pushmeldingen worden gebruikt om gebruikers te informeren of aan te zetten tot een bepaalde actie.
Een pushmelding: irritant of effectief?
Pushmeldingen kunnen een krachtig instrument zijn om de aandacht van gebruikers te trekken en vast te houden. De belangrijkste effecten zetten we hieronder op een rij:
- Directe communicatie
Pushmeldingen stellen bedrijven in staat om direct te communiceren met hun doelgroep, zonder afhankelijk te zijn van e-mails of sociale media.
- Een hogere betrokkenheid
De betrokkenheid van gebruikers wordt vergroot doordat de gebruiker op de hoogte kan worden gehouden van relevante updates, aanbiedingen en evenementen.
- Herinneringen
Een pushmelding kan ingezet worden om gebruikers te herinneren aan belangrijke informatie zoals aflopende acties, deals of aankomende evenementen.
- Personalisatie
Door gegevens te verzamelen over gebruikersvoorkeuren en gedrag kunnen pushmeldingen worden gepersonaliseerd om relevante inhoud aan te bieden. Bijvoorbeeld een specifieke melding te maken in een bepaalde regio.
Pushmeldingen inzetten voor een beurs of evenement?
Voor de organisatoren of exposanten kunnen pushmeldingen ook waardevol zijn. Hoe kan je een pushmelding gebruiken als je een beurs organiseert of als standhouder op een beurs aanwezig bent?
- Registratieherinneringen
Stuur pushmeldingen naar potentiële bezoekers om hen te herinneren zich aan te melden voor het evenement.
- Programma-updates
Met een pushmelding kan je bezoekers en deelnemers op de hoogte houden van wijzigingen in het programma en informeren over de start van een bepaald onderdeel.
- Locatie- en tijdsinformatie
Verstuur meldingen met informatie over de locatie, tijden en routebeschrijvingen naar het evenement. Voor een standhouder is het belangrijk dat de doelgroep weet waar zij jou op de beursvloer kan vinden.
- Feedback en enquêtes
Jezelf blijven verbeteren? Stuur na afloop van het evenement een pushmelding met een enquête en verzamel feedback van de bezoekers.
Het is essentieel om pushmeldingen te gebruiken op een manier die waarde toevoegt voor gebruikers. Het effect hangt af van de relevantie en timing van de berichten. Bepaal voor welke doelgroep de pushmelding relevant en zinvol kan zijn, zodat deze niet als vervelend wordt ervaren. Als een pushmelding goed ingezet wordt zal dit een waardevol instrument zijn voor het bereiken van succes.
Pushmeldingen inzetten op een van onze websites om de juiste doelgroep te bereiken? Dat kan! Neem contact op met een van onze accountmanagers voor de mogelijkheden.