Het nut en de noodzaak van de contentkalender
De tijd van de marketingafdeling wordt al snel opgeslokt door allerhande ad-hoc activiteiten. Bovendien is de ene dag de andere niet. Soms loop je over van inspiratie en soms is het lastig om ook maar één zin op papier te krijgen. Een contentkalender kan uitkomst bieden.
Wat is een contentkalender?
Een contentkalender is simpelweg een overzicht van alle content. In dit overzicht plaats je welke content je wanneer plaatst op welk platform en welke medewerker dit uitvoert. Met een contentkalender houd je als team overzicht, wordt het makkelijker om samen te werken en krijg je houvast. Doordat je content een centrale plek geeft binnen het team en de organisatie gaat het leven en daarmee krijgt het intern waarde.
Het nut van een contentkalender
Een contentkalender is feitelijk de uitwerking van je contentstrategie. In de strategie bepaal je welke content je in welke vorm aanbiedt en hoe dit met elkaar samenhangt om je verhaal over te brengen. Met de contentkalender houd je hierover het globale overzicht. Bovendien is voor het hele team inzichtelijk wat het doel van de content is, in welke vorm het wordt aangeboden op welk platform en wie er binnen het team verantwoordelijk voor zijn. Als je de resultaten er ook in opneemt, heb je een tevens een overzichtelijke terugblik van de campagne met de belangrijkste KPI’s.
Maak het niet te moeilijk
Een goede contentkalender is overzichtelijk en geeft snel inzicht. Dat is dus wezenlijk anders dan een Excelsheet waar als het ware een opsomming van alle uitingen is opgenomen. Dit kan inhoudelijk een interessant document zijn, maar dit is voor nieuwe teamleden vaak moeilijk te doorgronden en geeft in één oogopslag te weinig overzicht. Gelukkig zijn er tegenwoordig voldoende tools die je kunt gebruiken. Bijvoorbeeld: Trello en Google Calendar. Zelfs Outlook is goed te gebruiken met een gedeelde agenda. Liever offline visueel? Gebruik dan een A3 kalender per maand. Zo houd je overzicht en heb je voldoende ruimte om te schrijven. Onthoud dat het handig is om overzicht te houden. Treed niet teveel in detail, maak het jezelf dus niet te moeilijk.
Samenhang
Het klinkt simpel: Alle content van alle vormen op alle platformen inzichtelijk op één kalender, maar toch worden er nog regelmatig fouten gemaakt. Het doel van een contentkalender is om de content te structureren en te bundelen op één plek zodat het team er makkelijk mee kan werken en om de doelgroep door de customer journey te loodsen. Bij een goede journey hangt alle content met elkaar samen. Daarom is het belangrijk om slechts één kalender te maken met alle content. Toch zie je in de praktijk nog dat er een kalender per platform of per soort content wordt gebruikt. Doe dit niet omdat je zo het complete beeld verliest . Beter is om alles te bundelen in één platform en dit te ordenen door middel van kleuren en iconen.
Contentkalender zorgt voor samenhang
Eerder kon je al lezen dat je met de contentkalender content een centrale plek kunt geven in de organisatie. Wat daarmee bedoelt wordt is dat contentproductie altijd op het bordje van marketing ligt, maar dat de juiste content niet alleen van marketing afkomt. Binnen een goede contentstrategie is het noodzakelijk dat er collega’s binnen andere units hun input leveren. Om hen te activeren is de contentkalender een goede tool. Neem het bijvoorbeeld wekelijks mee tijdens de weekstart [zoals wij dat doen 😉], meldt het in interne nieuwsbrieven en plaats de contentkalender op een centrale locatie zodat het voor iedereen zichtbaar is.
Inspiratie op doen voor jouw contentkalender of sparren over de contentstrategie? Onze specialisten denken graag met je mee. Vul vrijblijvend onderstaand formulier in en we nemen contact met je op.