Je conversie verhogen? Maak gebruik van doelgroepsegmentatie!

Je conversie verhogen? Maak gebruik van doelgroepsegmentatie!

Herken jij het ook? Je wilt jouw totale doelgroep optimaal bereiken, maar je komt erachter dat deze doelgroep bestaat uit een boel kleine doelgroepen. Om je totale doelgroep optimaal te bereiken en je conversie zo hoog mogelijk te houden is het van belang om te werken met doelgroepsegmentatie. In dit artikel vertellen wij je meer over het segmenteren van jouw doelgroep.

Wat is doelgroepsegmentatie?

Met doelgroepsegmentatie wordt bedoeld dat je een doelgroep gaat opdelen in aparte doelgroepen (deelsegmenten). Vaak zie je dat de totale doelgroep die je wilt bereiken eigenlijk bestaat uit een boel kleine doelgroepen. Deze aparte, kleine doelgroepen zullen een segment worden en los van elkaar worden bereikt. De boodschap die je wilt bezorgen zal hierdoor per segment gaan verschillen en inspelen op de eigenschappen van dit segment.

Als we kijken naar de agrarische sector dan kunnen alle agrariërs je doelgroep zijn. Echter zal een melkveehouder weer anders reageren op jouw boodschap dan wanneer een varkenshouder jouw boodschap krijgt te zien. Als we gaan segmenteren zal elke agrarische sector een doelgroep worden. Maar hiermee is het nog niet klaar!

 Een melkveehouder kan namelijk nog gesegmenteerd worden op basis van interesse, regio, of op basis van aantal melkkoeien. Hierdoor kunnen veel verschillende segmenten ontstaan. Je moet er echter wel op letten hier niet in door te slaan. Bij doelgroepsegmentatie moeten de doelgroepen nog wel interessant genoeg blijven op basis van diverse criteria. Deze criteria zullen wij later in het artikel met je bespreken.

Benieuwd of we jou ook kunnen helpen bij het opstellen of bereiken van uw doelgroepsegmenten?  Ga naar onze contactpagina of vul onderstaand formulier in.

Waarom gebruik maken van doelgroepsegmentatie?

Elke doelgroep reageert weer anders op jouw boodschap. Om jouw boodschap zo effectief mogelijk te bezorgen is doelgroepsegmentatie in veel gevallen wenselijk. Door segmenten te gebruiken kan je extra waarde toevoegen aan jouw uitingen. Hierdoor zal je zien dat conversies stijgen en de kosten per conversie dalen. Hierdoor wordt jouw doelstelling sneller, beter en tegen minder kosten behaald!

Op welke manier kan je doelgroepen segmenteren?

Doelgroepen kunnen gesegmenteerd worden a.d.h.v. de volgende segmentatiecriteria:

Demografische criteria

Je doelgroepen kunnen gesegmenteerd worden op basis van:

  • Geslacht
  • Religie
  • Levensfase (bv: agrariërs die stoppen met een bedrijf)
  • Leeftijd (bv: alleen agrariërs onder de 40 jaar)
  • Gezinssamenstelling

Geografische criteria

Je doelgroepen kunnen gesegmenteerd worden op basis van:

  • Land (bv: Nederland, België, etc.)
  • Regio
  • Stad

Sociaaleconomische criteria

Je doelgroepen kunnen gesegmenteerd worden op basis van:

  • Opleidingsniveau
  • Sociale klasse
  • Beroep (bv: melkveehouder of varkenshouder)
  • Inkomen (bv: grootte van bedrijf)

Psychografische criteria

Je doelgroepen kunnen gesegmenteerd worden op basis van:

  • Interesses (bv: opgedane informatie van gebruiker door gedrag uit het verleden te analyseren. Waar lagen vorig jaar of de afgelopen drie weken zijn interesses?)
  • Leefstijl
  • Persoonlijkheid

Gedragscriteria

Je doelgroepen kunnen gesegmenteerd worden op basis van:

  • Loyaliteit
  • Behoeftes (bv: heeft iemand snel een nieuw product nodig of kan het even wachten?)
  • Gebruiksfrequentie
  • Tijdstip van gebruik (bv: gaat het om een product in de zomer dan ga je dit niet promoten in de winter)

DOELGROEPSEGMENTATIE agrariërs

Aan wat voor criteria moet een segment voldoen?

Segmentatiecriteria zijn criteria waaraan een segment moet voldoen. Dit zijn de volgende kenmerken:

Homogeen
De doelgroepen die je hebt bepaald moeten niet teveel van elkaar verschillen, maar moet voldoende homogeen zijn.

Meetbaar
Om je segment meetbaar te maken moet je de omvang en uiteindelijke winstgevendheid van het segment kunnen meten.

Omvang
Het segment moet groot genoeg zijn om campagnes op te zetten en resultaten te behalen. Beter 5 segmenten met allemaal 1.000 deelnemers dan 1000 segmenten met 5 deelnemers per segment. 

Bereikbaar
De vastgestelde segmenten moeten met jouw uitingen effectief en efficiënt kunnen worden bereikt.

Haalbaar
Weest altijd realistisch naar jezelf en naar jouw onderneming. Als je gaat segmenteren dan is dat al een hele winst. Probeer niet direct door te slaan en blijf realistisch.

Een agrarisch voorbeeld van doelgroepsegmentatie

Nu duidelijk is geworden wat het belang is van het segmenteren van doelgroepen willen we je graag een voorbeeld geven. Je bent een leverancier van melkrobots. Welke doelgroepen zijn dan interessant voor jou?

We beginnen met de agrarische sector. Echter is dit te breed dus zullen we het terug brengen naar alleen de melkveehouders. Alleen zijn niet alle melkveehouders interessant voor jouw melkrobot. We gaan dus verder segmenteren en gaan alleen melkveehouders bereiken met meer dan 80 melkkoeien. Kijk aan: dat begint er al op te lijken!

We hebben nu een nieuw segment ontwikkeld. Echter willen we wel dat onze doelgroep bij de boodschap die wij afleveren ook direct krijgt te zien bij welke dealer hij mag aankloppen voor ons product. Aangezien wij vijf dealers in het land hebben zitten gaan we ons segment nog een keer splitsen in vijf deelsegmenten. Elke deelsegment omvat een eigen regio. Bij het ontwikkelen van onze uitingen kunnen we nu rekening gaan houden met bijvoorbeeld het taalgebruik van deze regio, opgedane interesse uit het verleden, weersvoorspellingen, lokale demodagen of feestdagen, etc.

Door het uitvoeren van de doelgroepsegmentatie zal je ondervinden dat de conversies omhoog gaan en de kosten per conversie omlaag gaan. Prosu ziet het segmenteren van je doelgroepen dan ook als een zeer belangrijk onderdeel van jouw marketingactiviteiten. Dankzij de koppeling met onze Nationale Agrarische Database kunnen wij je helpen bij het optimaal bereiken van je vastgestelde of nog vast te stellen segmenten en ervoor zorgen dat je conversie stijgt.

Benieuwd of we jou ook kunnen helpen bij het opstellen of bereiken van uw doelgroepsegmenten?  Ga naar onze contactpagina of vul onderstaand formulier in.

Heeft u vragen? vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met u op!