Kennis delen lastig? Niet met podcasts! Prosu Media Producties

Kennis delen lastig niet met podcasts

Wilt u werken aan uw merkbekendheid en autoriteit en inspelen op emotie, naast feitelijk te informeren? Wellicht is het tijd om een podcast op te nemen. Podcasts zijn dé (nieuwe) vorm van gesproken radio die op afroep te luisteren zijn. Perfect in te zetten in de agrarische sector, want hoeveel uur zit jouw doelgroep op de trekker of loopt hij rond in de stal of in het weiland? Na een succesvolle start in de professionele schoonmaak, is Prosu Media Producties de eerste uitgever die dit format uitrolt in de agrarische sector.

De podcast is een alternatief voor videomarketing en bij uitstek geschikt voor branded content. Met een podcast brengt u, naast feitelijke informatie, namelijk ook gevoel en motie over. Bovendien is deze vorm van kennisoverdracht ook zeer geschikt om gedetailleerd uitleg te geven over het gekozen onderwerp. Hoe dat precies zit? Dat leggen we hieronder uit.

Podcasts zetten aan tot actie

Wij van Prosu Media Producties geloven in de combinatie van redactioneel vakmanschap met commerciële impact. Middels podcasts voorziet u de luisteraar van relevante informatie door uw kennis te delen. De luisteraar maakt persoonlijk kennis met de sprekers en dit ondersteunt het opbouwen van geloofwaardigheid en stuwt de autoriteitspositie. In tegenstelling tot geschreven blogposts of advertorials bieden podcasts de mogelijkheid om de luisteraar emotioneel te binden. En emotie is hetgeen dat mensen aanzet om in actie te komen.

Hieronder vindt u de eerste agrarische Podcast die Prosu Media Producties in samenwerking met Yara Benelux heeft geproduceerd. 

Content is king

Het succes van de podcast hangt van verschillende factoren af, maar het allerbelangrijkste blijft content. Het grote voordeel bij deze vorm van marketing is dat de beoogde luisteraar zelf bepaalt of de inhoud aansluit bij zijn of haar bedrijfsvoering. Als het goed is, weet de luisteraar op voorhand waar hij of zij aan toe is en luistert hij/zij de podcast op een moment dat dit uitkomt. Of dat nu in de melkstal is, op de trekker, of aan de keukentafel.

Bovendien zijn de kosten vele malen lager en is het afbreukrisico kleiner. Voor een hoogkwalitatieve video is veel benodigd, denk aan belichting, geluidsopnameapparatuur, één of meerdere camera’s en een goed script. Prosu Media Producties produceert professionele podcasts in onze mobiele radiostudio waarmee wij garant staan voor sublieme kwaliteit die niet onderdoet voor hetgeen u dagelijks hoort op BNR of Radio 1.

Podcast boost merkactivatie

Vanwege de relevantie van het onderwerp staat de luisteraar open voor de inhoud. Dat leent zich uitstekend voor merkactivatie en leadgeneratie. Door de combinatie van storytelling, feitelijke informatie en entertainment zorgt de podcast ook voor een emotionele verbinding met de luisteraar. Dit gaat dus verder dan alleen informeren! Klinkt dat u vreemd in de oren? Bedenk dan eens waarom u een voorkeur heeft voor een bepaald radioprogramma tijdens de spits. Dat is toch ook niet alleen vanwege de muziek?

Luistercijfers zeggen niet alles

Het kan natuurlijk gebeuren dat een podcast slechts enkele luisteraars heeft. Dit zegt lang niet alles! Zo is uit onderzoek van Salesforce (daterend uit 2017) gebleken dat maar drie procent van de luisteraars alleen het begin van een podcast luisteren. Het is een loyale doelgroep die kennis wil vergaren of vermaakt willen worden. Met andere woorden: podcasts zijn een enorme kans om uw expertise te tonen in een manier die andere formats niet bieden. Biedt u producten of services aan die lastig verkoopbaar zijn of een lange verkoopcyclus hebben? Diepgaande content kan er juist voor zorgen dat prospects hun aankoopproces versnellen.

Basis voor thought leadership

Nu podcasts een relatief nieuw begrip zijn in de agrarische sector, zou dit het moment kunnen zijn om uit te groeien tot thought leader binnen de sector. Het is niet voor het eerst dat een podcast van Prosu Media Producties wordt gebruikt als referentie binnen een vakgebied. Bij uitstek is het de manier om als autoriteit te worden gezien en uw expertise te etaleren. Uw kennis heeft waarde. Door uw waarde te bewijzen, in plaats van het te roepen (door exorbitante marketingbudgetten), kunt u zich als thought leader onderscheiden in de markt van u en uw concurrent. Hoe sluiten podcasts hierbij aan? Simpel! Het is namelijk geen lead generation tool, maar het is het beste platform om kennis over te dragen. En kennis is nu eenmaal van onschatbare waarde.

Verder praten over de mogelijkheden van podcasts of eerdere podcasts van Prosu Media Producties luisteren? Neem contact op met onze specialist Ruben Lijzenga.