Prosu Media Producties - onderzoek betrokkenheid

Nieuw onderzoek: 600% meer aandacht van je lezer voor jouw boodschap?

Een advertentie maakt meer impact en is effectiever als het de aandacht pakt van je doelgroep. Vooral online is dit een kunst, aangezien het gedrag daar vluchtiger is. Hoe hoger de aandacht voor de advertentie, hoe meer kliks de advertentie waarschijnlijk oplevert. 

Onderzoek Havas Media Groep

Havas Media Groep heeft met hun onderzoek ontdekt dat lezers meer aandacht hebben voor artikelen waar zij zich betrokken bij voelen. Deze betrokkenheid werd gemeten aan de hand van de tijd op de pagina door een gebruiker en de snelheid waarmee zij door de pagina’s heen scrolden. Vooral op wetenschaps-, sport- en nieuwssites was de betrokkenheid hoog. 

Het onderzoeksproject genaamd “Trinity” is opgezet door Media Group in samenwerking met Teads een onderzoeksproject genaamd “Trinity” opgezet. In hun onderzoek waarbij ze gebruik maakte van data van ruim 2.000 Amerikaanse en Britse deelnemers hebben zij gezocht naar manieren om een betere gebruikerservaringen bij advertenties te leveren aan lezers, merken en uitgeverijen.  

Uitkomsten van het onderzoek naar advertentie betrokkenheid

Havas Media Group presenteerden een aantal interessante uitkomsten. Zo trekken advertenties, die bij artikelen passen, 600 procent meer aandacht dan bij subcategorieën en 160 procent meer aandacht dan op de homepagina’s. 

Naast deze interessante ontdekkingen beschrijven zij ook dat advertenties in het midden van een mobiel scherm 25 procent meer aandacht trekken dan advertenties aan de zijkant van een scherm. Wel is het belangrijk om te houden dat er geen ‘ad clutter’ ontstaat. Dat zijn te veel advertenties die niet relevant zijn voor een gebruiker. Zo hebben sportsites bijvoorbeeld twee keer zoveel advertenties per scherm, maar dat resulteert in minder aandacht in vergelijking tot nieuwssites. Eén grote advertentie in plaats van meerdere kleinere advertenties zorgt voor de meeste aandacht.  

Trek de aandacht van je doelgroep

Onze sectorspecifieke nieuwssites hebben dus één groot voordeel en dat is dat de betrokkenheid groter is onder de doelgroep. Deze nieuwe onderzoeksresultaten heeft Prosu Media Producties gelijk tot de test gebracht bij een van onze nieuwste marketinginstrumenten: de interscroller. Deze mobiele advertentiemogelijkheid is beschikbaar bij onze verschillende titels. Als mensen een artikel lezen en daarbij door scrollen dan krijgen zij de interscroller te zien. Mensen moeten langs de advertentie scrollen om het artikel verder te lezen. Bij mobiel klik voor een voorbeeld op de onderstaande afbeelding of scan de QR-code om een demopagina te zien met de interscroller. 

Prosu Media Producties - Interscroller

Voorbeeld interscroller

De resultaten van de interscroller weerspiegelen ook de uitkomsten van het onderzoek van Havas Media Group. Dit nieuwe marketinginstrument heeft een gemiddelde click through rate (CTR) van 1,13 procent. Naast de interscroller zijn er nog meer advertenties die ook goed scoren zoals bijvoorbeeld de sponsored content. Dit is ook een advertentiemogelijkheid in het midden van het beeld die lezers zien bij het lezen van de artikelen. De bezoekers gaan bij deze advertenties sneller over tot klikken, maar dit blijft sterk afhankelijke van de aangeleverde input.  

Als je de aandacht eenmaal hebt, hoe zorg je ervoor dat mensen klikken?

Aandacht en betrokkenheid bij een advertentie is een goed begin, maar we willen natuurlijk niet alleen dat mensen onze advertenties zien. Het is belangrijk dat zij gaan doorklikken op de advertenties en overgaan tot actie. Hiervoor een korte checklist waar je kunt controleren of je een goede advertentie hebt gemaakt:  

  • Sluit je boodschap aan bij je merk en de doelgroep? 
  • Zijn jouw onderscheidende voordelen (USP’s) relevant voor de eindgebruiker zodat de lezer getriggerd wordt?  
  • Heb je een krachtige call-to-action ontwikkeld die de gebruik aanzet om over te gaan tot actie?  

Heb jij dit najaar een boodschap die je onder de aandacht wilt brengen of wil je graag dat we met jou meedenken over hoe je dit het beste kunt vormgeven? Neem dan contact op met één van onze media-adviseurs.  

Naast de interscroller bieden wij nog meer nieuwe manieren waarmee jij de agrariër nog beter bereikt. Benieuwd wat wij nog meer nieuw hebben? Bekijk het hier op onze adverteren pagina 

Voor vragen of advies bel ons gerust. Neem contact op met één van onze media-adviseurs.