Opmerkelijke verschuivingen in online gedrag agrariërs
Steeds meer agrariërs zijn online actief, maar het online gedrag van de agrariërs verandert wel. Wij delen u graag de meest opmerkelijke verschuivingen die naar voren zijn gekomen in onze analyse.
1. Verschuiving in device gebruik: aantal agrariërs op nieuwssite via desktop stijgt
Op onze nieuwssites valt op dat het verkeer dat afkomstig is van een desktop stijgt. Dit is een opvallende verandering als we kijken naar voorgaande jaren waarin het gebruik van de mobiele devices juist steeg.
Als we de cijfers gaan vergelijken met het landelijk gemiddelde device gebruik op websites dan zien we dat landelijk 38,2% de mobiel gebruikt, 47,9% desktop en 13,9% een tablet. Gemiddeld worden onze nieuwssites door 45% van de gebruikers geopend op een mobiel device. Dit ligt dus altijd nog flink boven het landelijk gemiddelde.
Het is belangrijk om te weten op welk device gebruikers binnenkomen op een website. Het is van belang om een website hierop aan te passen, denk hierbij bijvoorbeeld aan:
- Het formaat van banners (Een banner op een mobiel device kan er heel anders uitzien dan op een desktop device. Houd hier rekening mee en gebruik desnoods twee verschillende banners)
- De lengte van artikelen (Mobiele gebruikers lezen gemiddeld minder tekens dan een gebruiker van desktop device. Stel u weet al dat een bepaald artikel veel geopend gaat worden via een mobiel device, zorg dan voor een goede opbouw van uw artikel. Begin bijvoorbeeld met een korte samenvatting, kort het artikel in of begin met de belangrijkste boodschap.)
- SEO en Adwords instellingen. (Bepaal voor je zelf welke boodschap jij denkt dat het beste overkomt via mobiel of via desktop en optimaliseer zo je SEO en Adwords)
- Het formaat van de foto’s die worden gebruikt. (Gelukkig zijn de meeste sites tegenwoordig responsive waardoor een foto zich automatisch schaalt. Er zullen echter ook foto’s zijn waarvan je liever niet hebt dat ze verkleind worden. Zorg dan ook voor een optie om de foto in volledig formaat te kunnen openen.)
Heeft u al een analyse gemaakt op basis van het gebruik van een device?
Hoe je bovenstaande vraag achterhaald in Google Analytics is vrij eenvoudig. Selecteer rechtsboven de periode (bv het jaar 2018) en ga links naar het tabje “Doelgroep”, selecteer daarna het tabje “Mobiel”, en klik daarna op het tabje “Overzicht”. Nu krijg je een verdeling te zien van het verkeer op een mobiel, desktop of tablet.
2. Minder verkeer vanuit Facebook
Als de analyse is uitgevoerd kan er gezocht worden naar interessante veranderingen en kunnen er verbanden worden gelegd. Waarom ligt het percentage agrariërs dat een website bezoekt op de mobiel zo hoog en waarom is het gebruik van een desktop device het afgelopen jaar gestegen?
Wat opvalt, is het percentage agrariërs dat afkomstig is vanuit Facebook. Dit percentage daalt voor het eerst. Dat het percentage daalt valt te verklaren. Hieronder is namelijk te zien dat het een landelijke trend is dat het Facebookgebruik daalt. Tevens wordt het ook bevestigd door de agrariërs die eerder dit jaar hebben meegewerkt aan het “mediaonderzoek onder agrariërs”.
2.1 Facebook gebruikers stappen over op Instagram
Ondanks de daling van Facebookgebruikers blijken er ook kansen te liggen, met name voor de inzet van Instagram. Veel afhakers van Facebook stappen namelijk over op Instagram. Heeft u hier ook al op ingespeeld?
2.2 Algoritme Facebook is aangepast
Naast dat het aantal gebruikers daalt heeft Facebook ook haar algoritme aangepast. Zo hebben berichten die veel reacties, likes en discussies behalen tegenwoordig veel meer kans om hoog in je tijdlijn terecht te komen dan wanneer een bericht “slechts” interessant is voor een kleine doelgroep en hierdoor minder interactie creëert. Ook berichten die vaak gedeeld worden en persoonlijke berichten krijgen een voorkeur binnen het nieuwe Facebook algoritme. Natuurlijk is Facebook ook wel zo “slim” geweest om betaalde content interessant te houden. Bij betaalde content kom je nog altijd terug in de tijdlijn van je volgers, maar ook hiervoor geldt de regel: Hoe meer interactie hoe beter je bericht scoort.
We weten nu dat het verkeer uit Facebook procentueel terugloopt. Dit heeft ook invloed op het gebruik van een desktop device. Ga maar eens bij u zelf na, op welk device opent u Facebook? Het overgrote deel opent Facebook op een mobiel device en als het Facebook gebruik minder wordt kan dit bijdragen aan een daling van het percentage gebruikers op een mobiele device. Er is echter nog een verklaring te vinden voor de stijging in desktop, lees hiervoor verder!
Heeft u deze veranderingen ook ontdekt in Facebook? Hopelijk kunt u met bovenstaande informatie ervoor zorgen dat aankomend jaar het Facebook gebruik wordt geoptimaliseerd.
Hoe je bovenstaande vraag achterhaald in Google Analytics is wederom vrij eenvoudig. Selecteer rechtsboven de periode (bv het jaar 2018) en ga links naar het tabje “Acquisitie”, selecteer daarna het tabje “Alle verkeer”, en klik daarna op het tabje “Kanalen”. Nu krijg je een verdeling te zien van het verkeer dat binnenkomt via social media, direct of via zoekmachines. Vergelijk het verkeer via de zoekmachines met voorgaande perioden en u weet of dit percentage gestegen of gedaald is.
3. Agrariërs zoeken bij ons steeds meer via zoekmachines
Nadat we het eerder hebben gehad over de invloed van de daling in Facebook gebruikers en het nieuwe algoritme van Facebook. Gaan we nu op zoek naar een derde verklaring voor de stijging in desktop gebruik. Wat ons opvalt, is dat het percentage agrariërs dat binnenkomt via zoekmachines op onze nieuwssites sterk is gestegen. Agrariërs die op onze nieuwssite komen, raadplegen een zoekmachine eerder via de desktop dan via een mobiel device, zo blijkt uit onze eigen analyse. Landelijk geeft 58% van de Nederlanders aan zoekmachines te raadplegen via een smartphone, 72% doet dit via een desktop (bron: Van Ons). Dit gedrag verklaard de stijging van desktop gebruik.
Steeds meer agrariërs gaan zelf zoeken via zoekmachines naar relevante informatie, daardoor stijgt het bezoek vanuit de zoekmachines. Deze verandering werd eerder dit jaar ook al bevestigd door het jaarlijkse “mediaonderzoek onder agrariërs”.
Om goed vindbaar te zijn in Google is het belangrijk om de meta-description juist in te zetten. Bij een meta-description gaat het om een omschrijving van de inhoud van een pagina. Voor elke pagina moet er een meta-description worden ingevuld. De meta-description is vaak zichtbaar bij de zoekresultaten van een zoekmachine. De tekst die je invult bij de meta-description van de pagina wordt dan in de zoekmachine resultaten weergeven.
Google heeft het afgelopen jaar aangekondigd dat het de lengte van een meta-description zal verlengen, maar kwam hier al snel op terug in de loop van 2018. De ideale lengte van een meta-description is nu 150 tekens inclusief spaties. Het is belangrijk om zulke ontwikkelingen op de voet te volgen, zodat u de meta-description en daarmee uw vindbaarheid kunt optimaliseren. Een tool die hiervoor gebruikt kan worden is de SERP snippet preview tool.
Hieronder vindt u een overzicht van hoe het verkeer op onze nieuwssites terecht is gekomen:
Hoe je bovenstaande vraag achterhaald in Google Analytics is wederom vrij eenvoudig. Selecteer rechtsboven de periode (bv het jaar 2018) en ga links naar het tabje “Acquisitie”, selecteer daarna het tabje “Alle verkeer”, en klik daarna op het tabje “Kanalen”. Nu krijg je een verdeling te zien van het verkeer dat binnenkomt via social media, direct of via zoekmachines. Vergelijk het verkeer via de zoekmachines met voorgaande perioden en u weet of dit percentage gestegen of gedaald is.
Ziet u dezelfde opmerkelijke verschuivingen ook op uw website of heeft u wellicht andere verschuivingen ontdekt waar u vragen over heeft? Wij gaan graag met u in gesprek om uw resultaten te bespreken en te kijken hoe wij die samen in aankomend jaar nog verder kunnen verbeteren.
Voor meer informatie vul onderstaand formulier in of klik hier en ga naar onze contactpagina!