QR-code: Onderschatte omzetgenerator

De QR-code, we kennen het vierkante blokje pixels allemaal, maar marketeers passen het relatief weinig toe. Een gemiste kans! Wij durven het zelfs een onderschatte omzetgenerator te noemen. Waarom? Dat leg ik je graag uit!

Afbeelding afkomstig van rawpixel.com

Wat is een QR-code?

De QR-code is een afkorting van de quick responsecode. Een elektronisch decodeerbare code die met een telefoon kan worden gescand. Normaliter is deze opgebouwd uit zwart-witte blokjes, al hoeft dat tegenwoordig niet meer zo te zijn. De code is ontwikkeld in 1994 door het Japanse bedrijf Denso (onderdeel van Toyota) om informatie te verkrijgen van auto-onderdelen. Anno 2022 wordt de code vooral ingezet om een brug te slaan tussen analoog en digitaal. Daarmee is het volgens ons een uiterst krachtig marketinginstrument.

De QR-code toepassen

QR-codes kun je voor verschillende doeleinden toepassen. Zo kan je deze inzetten om potentiële klanten naar een actiepagina te leiden op jouw website. Ook kan je deze inzetten om een voorgeschreven tekst per e-mail of sms naar iemand te sturen, een evenement in iemands digitale agenda op te slaan of bijvoorbeeld contactinformatie van een visitekaart op te slaan.

Wereldwijd gebruikt

Waar we in Nederland de QR-code in het openbare leven relatief weinig tegenkomen, is dit op andere plekken in de wereld heel anders. Zo zijn er in Afrika hele economieën die draaien op de QR-code. Daar wordt niet van een pinpas gebruik gemaakt, maar daar wordt betaald door middel van het scannen van de code en deze betaling voorts te accorderen.Maar ook in bijvoorbeeld de IKEA zien we de QR-code veelvuldig terugkomen, bijvoorbeeld om meer informatie te bieden aan de consument over het product en om inspireren.

De mogelijkheden van de QR-code zijn eindeloos en ze slaan met recht een brug tussen de fysieke en digitale wereld. Het voordeel van de huidige tijd is dat nagenoeg alle smartphones de QR-code standaard herkennen via de camera en dat er geen andere apps voor nodig zijn. Dat maakt het gebruik ervan eenvoudig.

Corona geeft boost

De huidige opkomst van de QR-code is mede te danken aan corona. Hoe vaak hebben we zelf immers ons coronatoegangsbewijs moeten tonen om te bevestigen dat we plaats mochten nemen in een restaurant of een reis naar het buitenland mochten maken. Ook in restaurants is het heel gebruikelijk geworden om de menukaart te scannen via een QR-code. Zo wordt namelijk het contact tussen personeel en de gast, en de menukaart en de gast tot een absoluut minimum beperkt. Volgens een artikel van Emerce is hierdoor het aantal code scans in de Verenigde Staten toegenomen met maar liefst 750 procent (!) sinds het begin van de pandemie.

Omzetgenerator

Dat de QR-code effectief is, bewijst ook een campagne in één van onze vakbladen. Producent van professionele was- en droogtechniek Schneidereit Professional organiseerde tijdens de coronaperiode een Roadshow. Met een gevulde bedrijfsbus gingen ze één week kriskras door Nederland om zich te tonen aan prospects. Om de agenda gevuld te krijgen, werd gebruik gemaakt van het bereik van Clean Totaal.

Middels een online en offline campagne werd opgeroepen om vrijblijvend een contactformulier in te vullen zodat de accountmanager vervolgens een afspraak kon inplannen.

Wat blijkt uit de resultaten? Meerdere afspraken zijn tot stand gekomen doordat geïnteresseerde schoonmaakondernemers de QR-code hebben gescand en op hun smartphone het formulier hebben ingevuld. Zo blijkt ook maar weer eens hoe belangrijk een responsive website is. Je wilt niet dat gebruikers afhaken omdat het formulier niet goed werkt op de smartphone ?.

Wat overigens leuk is om te vermelden: Uiteindelijk is één van de QR-code scanners vrijwel direct klant geworden na het bezoek van de accountmanager.

De QR-code succesvol inzetten

Het praktijkvoorbeeld toont aan dat de QR-code zeer succesvol is in te zetten en dat er omzet mee is te behalen. Daarbij is het wel van belang dat deze juist wordt ingezet. Zo is het aan te bevelen om de QR-code in bijvoorbeeld een advertentie op een prominente plek te plaatsen met een goede Call-To-Action. Gebruikers weten zo direct wat het resultaat is van hun handeling. Tegenwoordig hoeven QR-codes overigens niet alleen meer uit zwart-witte vlakken te bestaan. Ook kleurgebruik en logo’s kunnen worden ingezet voor een persoonlijke touch.

Ik zou zeggen, probeer het eens!

De media-adviseurs van Prosu Media Producties denken graag met je mee om het maximale uit uw marketingcampagnes te halen. Zo gaan we graag -onder het genot van een kopje koffie- de uitdaging aan om samen het beste resultaat voor jouw merk te bereiken. Daag jij ons uit?

QR-code - afspraak inplannen?