Uw marketingdoelstellingen voor 2021 al SMART geformuleerd?
Ondanks de gekke tijden waarin we leven, zal jij als marketeer ook weer bezig zijn met de marketingdoelstellingen voor 2021. Heb jij deze doelstellingen ook al SMART geformuleerd en is het duidelijk wat jullie KPI’s zijn voor de verschillende campagnes die gaan lopen?
SMART doelstelling
Zijn mijn marketingdoelstellingen eigenlijk wel SMART? Deze vragen zijn actueel in de marketingwereld. Alle marketingactiviteiten die u inzet, moeten uiteindelijk bijdragen aan het succes van uw bedrijf. Heeft u geen SMART doelen dan kunt u dus ook niet meten wat het succes van de ingezette campagne is geweest.
Wat is een SMART doelstelling?
Nog even kort over wat een SMART doelstelling inhoudt. Een SMART doelstelling is een afkorting voor een doelstelling die de volgende onderdelen bezit:
- Specifiek
Bijvoorbeeld: meer afspraken inplannen met melkveehouders die interesse hebben in een melkrobot is niet specifiek genoeg. U wilt afspraken inplannen met alle melkveehouders met meer dan 60 melkkoeien in de provincie Friesland. U kunt hierin ook nog verder gaan door te zeggen dat u dan ook alleen de melkveehouders wilt bereiken die de afgelopen vijf jaar geen melkrobot hebben aangeschaft. Hoe specifieker hoe beter! Sla hier alleen niet in door want de doelgroep moet ook groot genoeg blijven voor een goede campagne. - Meetbaar
Bijvoorbeeld: 35 afspraken inplannen, 25% meer websitebezoekers dan vorig jaar of 10 verkochte producten. Dat zijn meetbare doelen. - Acceptabel
Bijvoorbeeld: is de werkwijze waarop u het traject gaat uitvoeren acceptabel voor u, het bedrijf en uw team? - Realistisch
Bijvoorbeeld: blijf altijd realistisch! Als je vorig jaar vijf producten hebt verkocht ga dan nu niet opeens voor 5.000 producten. Dit is (vaak) niet realistisch en werkt ook niet erg bemoedigend voor het team. - Tijdsgebonden
Bijvoorbeeld: Voor 31-05-2021 willen we al twintig aankopen hebben afgerond.
SMART doelstelling:
Voor 31-05-2021 zijn er twintig afspraken ingepland met melkveehouders uit Friesland die meer dan 60 melkkoeien hebben en de afgelopen vijf jaar geen melkrobot hebben aangeschaft.
Agrimarketing tijdens corona
Mocht u uw doelstellingen zoals hierboven SMART geformuleerd hebben, dan hebben we natuurlijk nog de uitdaging omtrent corona. Corona is in het land en ondanks dat we beginnen met vaccineren heeft het impact op uw marketing. Zoals in een eerder artikel aangegeven is snijden in het marketingbudget geen goede optie. Door uw marketingactiviteiten te verminderen komt uw naam en product steeds minder onder de aandacht en vervaagt uw bekendheid en daarmee uw verkopen en omzet. Op deze manier wordt uw positie steeds zwakker en lijkt vechten tegen de coronacrisis onbegonnen werk.
Onderzoek toont aan dat investeren in marketing loont
Professor Gerard J. Tellis (Marshall School of Business, Los Àngeles) heeft onderzocht dat bedrijven die meer in reclame investeerden tijdens een recessie hun verkoop, marktaandeel en winst zagen toenemen. Dit zowel tijdens als na een recessie. Twee onderzoeken toonden aan dat er geen sprake is van meer winst wanneer in reclame-uitgaven wordt gesnoeid tijdens een recessie als corona. Het niet terugschroeven van reclamebudgetten leidde volgens één onderzoek zelfs tot een groei van de netto-inkomsten, terwijl het verhogen van de reclame-inspanningen tijdens een recessie leidde tot meer opbrengsten dan wanneer die inspanningen verhoogd werden tijdens een periode van economische expansie. (AdFormatie.nl)
Hulp bij bepalen marketingdoelstellingen
Oftewel mocht u nog twijfelen om bezig te gaan met uw SMART doelstellingen voor aankomend jaar, dan zal bovenstaande onderbouwing u hopelijk hebben overtuigd. Om u te helpen bij het behalen van uw SMART doelstelling is onze mediabrochure weer verschenen. Wilt u graag hulp bij het bepalen van uw SMART doelstelling en de invulling van uw marketinginstrumenten? Klik hier en neem contact op met één van onze media adviseurs of marketeers!
Klik hier en open de mediabrochure! Of bekijk hieronder de mediabrochure.
Bron: AdFormatie.nl