De opvallendste verschillen in online gedrag tussen de Nederlandse en Belgische landbouwers
Met de overname van de agrarische vaktijdschriften van Rekad Media Group bereikt Prosu nu nog beter de Nederlandse en Belgische landbouwers. Dit biedt veel mogelijkheden op zowel online als offline vlak, maar in hoeverre verschillen de Nederlandse en Belgische landbouwers nu eigenlijk in online gedrag? In dit artikel wordt er verder ingegaan op de opvallendste verschillen in het gebruik van device tussen de Nederlandse en Belgische landbouwers.
Welk device wordt er gebruikt?
Om te beginnen zijn we gaan kijken of er een verschil zit in het gebruik van de devices van een gemiddelde landbouwer. Voor deze analyse hebben wij de cijfers gebruikt van melkveebedrijf.nl, melkveebedrijf.be, laitetelevage.be, deloonwerker.nl, deloonwerker.be en entrepriseagricole.be.
Desktop meest gebruikte device in Wallonië
Als we kijken naar de gemiddelde Nederlandse landbouwer die de website deloonwerker.nl bezoekt dan zien we dat 53% de website opent via een mobiel device. Daarnaast opent 39% de website via de desktop en 8% opent de website via de tablet. Als we dit vergelijken met de website voor de landbouwers uit Vlaanderen dan zien we relatief weinig verschil. 51% opent de website op mobiel, 40% opent de website op de desktop en 9% gebruikt een tablet.
Als we het gaan vergelijken met entrepriseagricole.be (website voor Franssprekend België) dan zien we dat de verschillen wat groter zijn. 57% opent de website op desktop, 34% opent de website op de mobiel en 9% gebruikt een tablet. We zien dus duidelijk dat de landbouwers (en dan vooral de loonwerkers, omdat zij deze nieuwssite het meest bezoeken) in Vlaanderen vaker een mobiel pakken en meer in de buurt komen bij het gedrag van de Nederlandse landbouwer. De landbouwers uit Wallonië zijn nog meer gebonden aan de desktop en laten een mobiel vaker links liggen.
Mobiel device blijft achter bij Belgische landbouwer
Als we kijken naar de gemiddelde Nederlandse landbouwer die de website melkveebedrijf.nl bezoekt dan zien we dat 49% de website opent via een mobiel device. Daarnaast opent 41% de website via de desktop en 10% opent de website via de tablet.
Als we dit vergelijken met de Belgische websites dan zien we een duidelijk verschil in device gebruik. Op melkveebedrijf.be opent 60% van de bezoekers de website op desktop, 32% opent de website op de mobiel en 8% gebruikt een tablet. Als we het gaan vergelijken met laitetelevage.be (website voor Frans sprekend België) dan zien we vergelijkbare cijfers. 60% opent de website op desktop, 33% opent de website op de desktop en 7% gebruikt een tablet. We zien dus duidelijk dat de landbouwers (en dan vooral de melkveehouders, omdat zij deze nieuwssite het meest bezoeken) in Vlaanderen en Wallonië vaker een desktop gebruiken en minder gebruik maken van een mobiel device dan de Nederlandse landbouwer (melkveehouder).
Belgen openen mail minder vaak op smartphone
Eerdere conclusies zijn te verklaren met de kennis die wij hebben dankzij het jaarlijkse mediaonderzoek onder landbouwers. Uit het onderzoek van 2018 kwam namelijk al naar voren dat slechts 24% van de landbouwers uit Vlaanderen een mail opent via een smartphone. In Nederland lag dit percentage 10% hoger, namelijk op 34%. Doordat meer Nederlanders de mail openen op een mobiel device ligt het websitebezoek op een mobiel device hier ook hoger.
Minder Belgen beschikken over smartphone
Uit hetzelfde onderzoek van 2018 kwam ook al naar voren dat in Nederland 80% van de landbouwers een smartphone bezitten en in Vlaanderen lag dit percentage op ‘slechts’ 45%. Ook dit heeft invloed op het gebruik van een device.
Bovenstaande conclusies zijn voor u als marketeer belangrijk bij de keuze voor een verspreiding van uw marketingboodschap. U weet nu dat de Belgische landbouwer meer gebruik maakt van de desktop dan een Nederlandse landbouwer.
Mocht u ook benieuwd zijn naar de bron waar een lezer vandaan komt (bijvoorbeeld vanuit een nieuwsbrief, via social media of via zoekmachines) of bent u benieuwd naar andere verschillen of mogelijkheden dan kan hier altijd contact over worden opgenomen. Vul het formulier onder het artikel in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.
Workshop Prosu
Vanaf april 2019 gaat het workshopseizoen bij Prosu weer van start. Tijdens deze periode organiseert Prosu de workshops ‘Mediagedrag Agrariërs’. Een inspirerende middag waarin u nieuwe kennis vergaart over hoe de Nederlandse en Vlaamse agrariërs zich on- en offline gedragen. Wilt u meer weten? Neem dan deel aan de workshop. U kunt zich hier aanmelden.