Waarom is vormgeving zo belangrijk?
“Is vormgeving belangrijk?” Dit is een vraag die vaak gesteld wordt door klanten. Vaak wordt gedacht dat content leidend is en het puur om de boodschap gaat die u wilt overdragen. Dit klopt deels, content is namelijk erg belangrijk! Maar goede vormgeving zorgt ervoor dat de boodschap ook daadwerkelijk gelezen wordt.
Tegenwoordig doen bedrijven er alles aan om in beeld te komen bij de doelgroep die zij willen bereiken. Vormgeving is hierbij een mooi hulpmiddel. Vormgeving biedt ondersteuning aan de communicatie van bedrijven naar de doelgroep/buitenwereld. Als de doelgroep een tal van berichten ziet is het aan de vormgeving de taak om er uit te springen. Dit kan door middel van een goede one-liner, maar ook een opvallende kleurencombinatie kan de key to succes zijn om de aandacht te krijgen van uw gewenste doelgroep.
“Met vormgeving kunt u zich onderscheiden van de concurrent.”
Trends binnen de vormgeving
Prosu Media Producties heeft sinds vorig jaar een eigen vormgever in huis. Specialist Stefan Pruijssen ziet een aantal trends bij de verschillende kanalen in vormgeving land:
- Websites: Tegenwoordig zien we steeds meer websites met minder teksten. De reden hiervoor is dat wij minder willen lezen. Wij als lezers zijn erg gericht op beeldmateriaal. Uw klanten willen iets zien waarbij ze meteen weten waar het over gaat. Aan de hand van het beeldmateriaal kunnen zij dan kiezen of ze een verdere actie ondernemen (bv. doorklikken).
- Social media: De one-liners met een vleugje humor zijn de krachtpatsers binnen social media land. Met name de grote bedrijven als Bol.com, Cool blue, Heineken en Chocomel zorgen voor actuele woordgrappen vormgegeven in een duidelijke huisstijl. Dit trekt de aandacht. Onderaan het artikel laten we enkele voorbeelden hiervan zien.
- Huisstijl. Een huisstijl is het gezicht dat mensen herkennen bij uw bedrijf. Een huisstijl zorgt voor herkenbaarheid bij zowel het bedrijf als de doelgroep. Als er een media uiting afkomstig is van uw bedrijf, moet de doelgroep meteen kunnen zien dat het een uiting van u is. Zorg er daarom ook voor dat u trouw blijft aan uw huisstijl. Als dit overboord gegooid wordt, duurt het lang om deze herkenbaarheid weer op te bouwen.
Hieronder ziet u enkele marketinguitingen waarbij de juiste vormgeving volgens ons is toegepast.
Enkele tips voor een betere vormgeving!
Ook in vormgeefland zijn verbeteringen mogelijk. Onze vormgever Stefan Pruijssen zet een aantal verbeterpunten op een rij:
- Een GIF’je is een leuk middel wat veel gebruikt wordt in nieuwsbrieven. Nu is het alleen wel belangrijk dat het eerste frame van het GIF’je bestaat uit het volledige plaatje. Veel mensen gebruiken een mailserver die het GIF bestand niet ondersteund en hierdoor is alleen het eerste frame zichtbaar. Het komt vaak voor dat het eerste frame leeg is en dit resulteert in een boodschap die niet overkomt bij de doelgroep.
- Het is al eerder genoemd, maar een pakkende tekst is van groot belang in de uiting. Is de titel niet pakkend genoeg? Dan scrollen mensen automatisch door. Te vaak zien wij nog bedrijven die de plank volledig misslaan door een lange titel te gebruiken wat niet uitdaagt om te lezen.
- Call to actions zijn belangrijk voor het triggeren van mensen. In onze eigen nieuwsbrieven zien wij dat het meest geklikt wordt op een banner vormgegeven met een call to action. Dit kan door middel van een simpele button met de tekst: Lees Meer >>.
- In agrarische vormgeving wordt vaak gebruik gemaakt van afbeeldingen van dieren. Door te zorgen dat het dier naar die plek kijkt, waar uw belangrijkste boodschap staat, zorgt het ervoor dat de ogen van de lezer daar naar toe worden getrokken. De aandacht van de lezer gaat dan daar naartoe, waar de belangrijkste informatie staat. Door goede vormgeving wordt de juiste content gelezen.
Door een goede vormgeving wordt uw content gelezen. Bent u nieuwsgierig naar verbeteringen die in uw vormgeving mogelijk zijn? Neem dan contact op met Stefan Pruijssen via onderstaand formulier. Tevens kan Stefan u ondersteunen bij het opzetten van een complete campagne.