Wie bekijkt jouw website en wat kan je met deze informatie?
Websites en platformen zoals Facebook worden de hele dag door bezocht. Maar wie bezoekt jouw website of pagina en wie ziet en klikt er op jouw advertentie? Het kennen van jouw publiek biedt niet alleen inzicht in de doelgroep, hun gedrag en voorkeuren maar zorgt er ook voor dat jij als bedrijf strategisch kan handelen en gepersonaliseerde content kan aanbieden.
Persoonlijke en relevante content
Het kennen van jouw publiek stelt je in staat om gerichte marketingcampagnes op te zetten. Door te begrijpen welke demografische groepen je website bezoeken, kun je berichten en advertenties aanpassen aan hun interesses en behoeften. Hierdoor vergroot je de betrokkenheid bij je content. Dit heeft een positief effect op het conversiepercentage van de advertentie. Daarnaast kan het marketingbudget efficiënter worden besteed omdat je je richt op een kleine groep potentiële klanten.
Conversie omhoog met behulp van data
Door de activiteit van bezoekers te volgen, krijg je waardevolle gegevens die je kunt gebruiken voor de inrichting van je website. Je kan bijvoorbeeld zien op welke pagina’s bezoekers afhaken en deze eventuele obstakels aanpassen of verminderen om het aantal conversies omhoog te krijgen.
Handige tools om te gebruiken
Om meer inzichten te verkrijgen over het verkeer op je website en hen vervolgens te kunnen targetten, zijn er verschillende tools te gebruiken. We lichten hier twee tools toe:
- Online herkennings-software
- Facebook Pixel
Dit kan met online herkennings-software waarmee individuele websitebezoekers worden herkend. Met deze online herkenning krijg je informatie van prospects die jouw website bezoeken. Door zogenaamde triggers aan te maken, stelt de software jou automatisch op de hoogte als een interessant bedrijf jouw website bezoekt. Je kan bijvoorbeeld instellen dat je een notificatie wil ontvangen als iemand langer dan 10 seconden op een bepaalde pagina kijkt. Dit is het begin naar sales automation.
Facebook Pixel is een tool voor bedrijven om geïnteresseerde klanten te bereiken en hun verkoop te stimuleren. Met gebruik van de Pixel kun je de acties van websitebezoekers volgen en aangepaste doelgroepen maken op basis van die acties. Alle websites van Prosu Media Producties hebben een Facebook Pixel meetcode geïnstalleerd. Dankzij deze meetcode kan je gerichte advertenties en retargeting campagnes inzetten om je publiek te targetten. Als je bijvoorbeeld net op de website een artikel hebt gelezen over veevoer en vervolgens op Facebook door je tijdlijn heen scrollt, dan krijg je daar een advertentie te zien voor veevoer. Als dit goed wordt ingericht worden de advertentie en het artikel met elkaar geassocieerd. Dit zorgt ervoor dat de effectiviteit van jouw marketingcampagnes verder wordt verbeterd. Meer weten over Facebook Pixel en hoe Prosu met gebruik van de Pixel ervoor kan zorgen dat jouw product of dienst zichtbaar wordt bij de doelgroep? Je leest er meer over in dit artikel met een praktijkvoorbeeld van Krone.
Benieuwd wie jouw website bezoekt en hoe je uit deze informatie het meest kan halen?
Neem contact op met een van onze adviseurs voor een vrijblijvend advies.