Zoekmachineoptimalisatie: Wat is er veranderd in 2019?

SEO ook wel bekend als Search Engine Optimization, of zoekmachineoptimalisatie is het actief optimaliseren van uw website voor de vindbaarheid op zoekmachines. Ook onder agrariërs blijft het optimaliseren van SEO erg belangrijk. Wij vertellen u graag meer over een verandering die in 2019 heeft plaatsgevonden omtrent SEO.

Traffic vanuit Google op Melkveebedrijf.nl verdubbeld

Als we kijken naar onze nieuwssite Melkveebedrijf.nl dan zien we vanaf 2017 een verdubbeling in het aantal gebruikers dat afkomstig is vanuit Google. Dit heeft bij ons te maken met het verbeteren van onze SEO en de waardering die je krijgt vanuit Google, omdat je relevant nieuws publiceert. Google blijft hiermee de grootste zoekmachine. Volgens Frankwatching heeft Google in de VS maandelijks zo’n 30 biljoen zoekopdrachten te beantwoorden. In Nederland vindt dan ook 92,5 procent van de zoekopdrachten plaats binnen Google.

Met meer dan 50.000 gebruikers per maand komt ruim een kwart van onze bezoekers vanuit Google. Door onze kanalen in te schakelen voor het promoten van uw content heeft u meer kans om deze gebruiker vanuit Google te bereiken. Na afloop van uw campagne zullen wij u door middel van een campagneoverzicht laten zien hoeveel procent van het verkeer afkomstig is vanuit Google, Social media en vanuit de nieuwsbrief. Op deze manier kunt u nog beter uw boodschap afstemmen op het platform waarop deze wordt getoond.

Google beantwoordt steeds meer vragen zelf

Sinds de oprichting van Google krijgen alle websites gezamenlijk ieder jaar meer verkeer van de zoekmachine. Vorig jaar was dit niet het geval en kwam er ineens een keerpunt. Google beantwoordt zelf steeds meer vragen in de zoekmachine. De gebruiker hoeft dus niet meer door te klikken naar een website van derden om antwoorden te vinden op vragen. Zie hieronder een voorbeeld:

SEO Mest Uitrijden

Wat is een zero click?

Bovenstaande ontwikkeling heeft invloed op het doorklikgedrag vanuit zoekmachines. In gemiddeld 65 procent van de gevallen wordt op organische, dus niet-betaalde, zoekresultaten doorgeklikt. De overige 35 procent klikt dus door op betaalde resultaten of klikt helemaal niet door, omdat Google zoals vermeld in bovenstaande foto al het antwoord geeft. Een dergelijke klik wordt ook wel een zero-click genoemd.

Op mobiel liggen deze cijfers nog wat anders. Hier zijn de organische kliks gedaald, en is de zero-clickrate van 56 naar 62 procent gestegen in de afgelopen jaren.

Google geeft voorrang aan eigen platformen

Bijna 37 procent van de doorkliks vanuit Google komen uit andere Google-owned platformen. Denk hierbij aan YouTube, Google Shopping, Google Maps, etc. Dit percentage zal de komende jaren alleen maar blijven toenemen.

Wij hopen dat deze veranderingen u aan het denken hebben gezet en mocht u de mogelijkheden willen bespreken voor het bereiken van de zoekmachinegebruiker dan horen wij dit graag.