Zoekmachines blijven belangrijk voor bereiken agrariërs
Wilt u agrariërs bereiken, dan blijven zoekmachines erg belangrijk! Waar enkele jaren geleden de agrariër nog niet actief zelf op zoek ging naar online informatie, is deze trend nu veranderd. Uit het onderzoek “Mediagedrag onder agrariërs” bleek al eerder dat zoekmachines de belangrijkste informatiebron is voor agrariërs. Bent u benieuwd hoe wij dit ervaren op onze nieuwssites?
Zoekmachines blijven meest gewaardeerd
Vorig jaar gaf 63% van de agrariërs nog aan dat zoekmachines de meest waardevolle informatiebron voor hen is. Of dit percentage gestegen is, zal later blijken bij de webinar over het mediagedrag van agrariërs. Wilt u nog deelnemen dan kan dat, klik dan hier!
Dat agrariërs dit aangeven is interessant, maar het is ook belangrijk om te kijken hoe dit zich vertaalt in het gedrag van de agrariër. Als we kijken naar onze nieuwssites dan zien we al vijf jaar lang een trend van groeiend bezoek vanuit zoekmachines. Als we onderstaande cijfers bekijken dan valt op dat ongeveer een derde van het verkeer afkomstig is vanuit een zoekmachine. De enige die wat achterbleef in 2020 was Melkveebedrijf. Echter na de lancering van de vernieuwde website melkveebedrijf.nl is ook dit percentage in 2021 weer gestegen tot boven de 30%.
Gemiddelde leesduur via Google hoger
Google (één van de bekendste zoekmachines) blijkt dus een belangrijke informatiebron voor agrariërs, dat is nu wel duidelijk. Naast dat opvalt dat een flink percentage binnenkomt via Google is ook de gemiddelde leestijd opvallend te noemen. De leesduur op een pagina ligt bij binnenkomst via Google vaak twee keer zo hoog als het gemiddelde. Oftewel de bezoekers die u trekt uit Google zijn ook nog eens erg interessante bezoekers. Zij lezen niet kort een bericht door, maar waren echt op zoek naar deze informatie en zijn dan ook blij het gevonden te hebben. Dit is voor ons ook een reden geweest om onze nieuwssites te vernieuwen. Door de content beter aan te laten sluiten bij de bezoeker, scoren wij hoger in Google en krijgen wij meer relevant verkeer vanuit deze bron. Dit is voor u als adverteerder ook goed! Uw banners en advertorials worden langer gezien doordat deze pagina’s aandachtig bekeken worden.
Hoeveel bezoekers komen vanuit een zoekmachine?
Heeft u wel eens een onderzoek gedaan naar het percentage bezoekers dat afkomstig is uit zoekmachines? En heeft u ook wel eens gekeken of de gemiddelde leesduur en uiteindelijk zelfs de conversie hoger lag bij bezoekers vanuit zoekmachines? Hopelijk hebben wij u geïnspireerd om hier eens naar te gaan kijken.
Googl