Op weg naar Clean Totaal 2.0
Sinds een half jaar maakt Clean Totaal onderdeel uit van Prosu Media Producties, een uitgever met haar basis in de agrarische sector. Gastschrijver Frits Simmens ging in gesprek met algemeen manager Henk Stoel en voelde hem aan de tand.
“Op het eerste oog lijkt er vrij weinig veranderd, maar achter de schermen zijn er veel optimalisaties doorgevoerd die voortborduren op de visie van oud-eigenaar Koos van der Lei”, vertelt Henk Stoel enthousiast. “Laten we beginnen bij de basis. Prosu Media Producties, kortweg PMP, is in de basis geen uitgever. Wij zijn groot geworden op het gebied van data, de uitgeeftak kwam pas later. Er liggen kansen in de Nederlandse schoonmaakmarkt voor het combineren van data met de hoogwaardige content van Clean Totaal. Daarom zijn wij inmiddels gestart met het verzamelen van data. Zo kunnen wij ook op het gebied van sales en marketing ondersteuning bieden.”
Doorontwikkeling is noodzakelijk
Er zijn een aantal zaken die meteen opvallen bij Clean Totaal, zo heeft de website een volledige transformatie ondergaan en is de e-mailnieuwsbrief vernieuwd. Volgens Stoel was dit noodzakelijk: “Ja, absoluut. Het mediagedrag verandert continu. Als uitgever probeer je zoveel mogelijk aan te sluiten bij de behoefte van de lezer. Uit de statistieken blijkt dat de Clean Totaal-lezer de website steeds vaker via mobiele devices bezoekt. Een responsive website was dus een must. Samen met ontwikkelaar VWA, die reeds bij de eerste website van Clean Totaal betrokken was, hebben wij een fantastische nieuwe website ontwikkelt die volledig aansluit bij de wensen van de lezer.”
Henk Stoel vertelt verder: “Anno 2016 moet je er online bij zijn. Ik geloof niet dat het papieren vakblad op korte termijn zal verdwijnen, maar je ontkomt er niet aan om op termijn het vakblad digitaal beschikbaar te maken. Dit biedt ook nieuwe mogelijkheden, zo kun je middels een digitaal magazine eenvoudig videocontent combineren met tekst en het platform Clean Totaal nog aantrekkelijker maken”
De kracht is synergie
Dat Prosu Media Producties een snelgroeiend bedrijf is met een jong team is niet ongemerkt gebleven. Onlangs werd de uitgever uit Dronten onderscheiden met een FD Gazelle Award. Een onderscheiding waar Henk Stoel ontzettend trots op is. “Dat bevestigt het vermoeden dat je als bedrijf goed bezig bent en dat de keuzes die worden gemaakt, de juiste zijn. De enorme groei die het bedrijf doormaakt, komt bijna volledig door de groei van ons online aanbod. Ik durf te zeggen dat onze online kracht in combinatie met de hoogwaardige content nieuwe mogelijkheden biedt.”
Henk Stoel vervolgt: “Aan de kernwaarden van Clean Totaal wordt niet getornd. Dat is ook de reden waarom Koos van der Lei als adviseur betrokken blijft. Mede door de coaching van Koos is Clean Totaal bij Prosu in uitstekende handen. Clean Totaal is in de acht jaar van haar bestaan uitgegroeid tot een uiterst sterk merk. Met de aanpassingen en de constante doorvoering van optimalisaties kunnen we Clean Totaal naar een nieuw ‘level’ brengen. We merken dat de markt daar klaar voor is.”