A/B-testen: Welke content werkt nou echt?

A/B-testen: Welke content werkt nou echt?

Nog steeds worden advertenties vaak gemaakt op gevoel. Een productfoto, of toch een sfeerbeeld van een agrariër met een product? Vaak wordt deze keuze gemaakt op basis van ervaring of onderbuikgevoel. Kleine tekstuele of visuele verschillen kunnen de conversie van jouw website of content aanzienlijk vergroten. A/B-testen zijn daarom waardevol om meer uit je bezoekers te halen.

Door Stefan Zwaneveld, media-adviseur Prosu Media Producties

Wat is een A/B-test nou eigenlijk?

Een A/B-test is een splittest waarbij je twee verschillende varianten van bijvoorbeeld een advertentie tegen elkaar test. Deze twee varianten toon je aan een steekproef van jouw doelgroep, waar je vervolgens met behulp van data kan bepalen welke van de twee varianten betere resultaten heeft bereikt.

Bijvoorbeeld: je wil een advertentie met een tekst links en de afbeelding rechts. Maakt het dan uit of je dit omdraait? De theorie over onze hersenhelften zegt dat het beter is om de afbeelding links te doen en de tekst rechts, maar met een A/B-test krijg je op basis van een steekproef altijd het meest gekozen resultaat.

Toepasbaarheid van A/B-testen in de praktijk

Het klinkt misschien ingewikkeld, maar het hoeft niet moeilijk te zijn om te beginnen met A/B-testen op je eigen website. Kijk maar eens naar het onderstaande voorbeeld:

A/B-testen: Welke content werkt nou echt?

Grote kans dat je verwacht dat mensen eerder op de zwarte button klikken, maar wellicht denken jouw websitebezoekers daar heel anders over. Een klein verschil in de tekst zorgt soms zelfs voor een aanzienlijke stijging in de conversie.

Meten is weten

Terwijl je misschien overtuigd bent van de zwarte knop, blijkt uit de resultaten dat de groene knop de meeste kliks heeft opgeleverd. En ook al ben je wel overtuigd van de groene knop, dan weet je in ieder geval nu zeker dat de groene knop ook daadwerkelijk de goede keuze is.

Hoe start ik met A/B-testen?

Om te beginnen is het belangrijk om het doel van je test in je achterhoofd te houden. Wat wil je bijvoorbeeld met een verandering van de buttontekst bereiken? Wil je het bouncepercentage verbeteren, het aantal pagina’s wat mensen bezoeken of de omzet verhogen?

Als je het doel van de A/B-test hebt geformuleerd, dan begin je met het ontwerpen van twee varianten. Het is hierbij essentieel dat er maar één verschil zit tussen de twee varianten. Zodra je de afbeelding en de tekst tegelijkertijd verandert bij een A/B-test, kun je niet meer aantonen welke van de twee voor verschil heeft gezorgd. Je kunt hierbij altijd nog een stap verder meegaan met bijvoorbeeld een A/B/C/D-test:

Variant A: Afbeelding 1 + tekst 1

Variant B: Afbeelding 2 + tekst 1

Variant C: Afbeelding 1 + tekst 2

Variant D: Afbeelding 2 + tekst 2

Het advies is wel om met een simpele A/B-test te beginnen om jouw website, advertentie of content te verbeteren. Als laatste stap is het belangrijk om de resultaten te monitoren en de variant met de beste resultaten door te voeren voor de gehele doelgroep.

Meer weten over A/B-testen? Neem nu contact op met je media-adviseur!

Wij denken graag met je mee: